Idei első vonatozásunk alanya a Széchenyi-hegyi Kisvasút "gőzvontatású nosztalgia-járata" volt (úgy tudom, ez a hivatalos megnevezése), előtte még nem próbáltuk, hiba volt eddig is kihagyni:)
Nem olyan nagy ez a vas, de jól néz ki:)
Sima, átlagos vonatos kirándulás volt, végül is csak megemlítettem, hogy már itt is voltunk, igazából a terepasztal építésének folytatása a mostani post tárgya...
Érdemben az utóbbi pár hétben inkább a játéké, mint az építésé volt a főszerep, jelzem "szerényen", hogy egyszerűen nem tudok olyan szerelvényt összeállítani, amelyik siklana (jó, a Gosa kocsikat nyilván nem a mellékvonali pálya R2-es ívein ráncigáltatom az 520-as Gützolddal), két vezérlővel ketten pedig simán elterelgetűnk 4-6 vonatot az egyelőre kézi váltóállítású pályán, szóval, jók vagyunk:) Ami kifogásolnivalót találtam, az egyértelműen az én tervezési "nagyvonalúságomból" adódik, nevezetesen az, hogy egy tíz kocsiból álló tehervonatot mát nem tudok a leendő teherpályaudvaron csak úgy félreállítani egy tárolóvágányra, mert jól néz ugyan ki a sok párhuzamos holtvágány, meg a rahedli váltó, de egy hosszú tárolóvágányt be kellett volna tervezni, franc az egészbe...nem baj, csak valahogy ki kéne korrigálni a hibát. Ágyazat leragasztva, na, ez gond, sínek lustaságból kifolyólag igen ritkásan rögzítve, gondoltam, tartok egy kis sínfelszedést-lerakást, legalább megtudom, mennyire alakítható utólagosan a pálya. A sínszegek (mind a kettő, hehe) simán kijöttek. Az aljzatot eredetileg kb. fél centi vastagon kinyomott ragasztóval rögzítettem, most jó is volt, hogy nem a teljes, asztallal érintkező felület kapta a ragasztót, mert tapétavágó késsel alányúlva vissza is tudtam az egészet fejteni. Azt nem mondom, hogy gyorsan ment a dolog, mert a 60 centi aljzatot egy álló órán keresztül buzeráltam, amíg feljött, de végül is nem a tempó, hanem a minél inkább roncsolásmentes munka volt a cél, na meg az, hogy a méregdrága ágyazatot visszafejtés után újra tudjam fektetni. Ezek után jött még egy kis sínszabászat, majd pályafektetés, a "recycling" ágyazat kipótlás utáni leragasztása, és máris lett egy közel két méteres tárolóvágányunk, jöhet a szép, hosszú tehervonat pihenni:)
A kanyar nem véletlen, kell a hely a fűtőháznak, és a fordítókorongnak...
Mivel ez a kis átalakítás elég simán ment, elgondolkoztam, min kéne még változtatni, ha már egyszer utólag is lehetünk okosak...találtam még pár dolgot, amin érdemes volna módosítani. A mellékvonali (felső) pályán tulajdonképpen rendben van minden, azt az eredeti pályaépítéskor kellően "megbonyolítottam", kanyarog, ahogy kell, a vágányok megfelelő helyeken, megfelelő számban kapcsolódnak. Az alsó, fővonali pályán viszont elkövettem azt a hibát, hogy hogy a külső, és a belső pálya kapcsolódását csak egy helyen építettem ki, "elég lesz" felkiáltással. Ennek eredményeként a szerelvény a személypályaudvart elhagyva legalább a pálya felét kénytelen végigjárni, amíg át tudom irányítani a másik pályára...ez így logikátlan, macerás, és az "alkotóra" nézve snassz is.
Végül is megvan a kapcsolódás, működik is, csak kevés...
A teherpályaudvar oldalára be is férne két kitérő, anivel a belső pályáról a külsőre lehet küldeni az aktuális szerelvényt, ráadásul az ágyazat felszedésével sem kell bajlódni... íme az elképzelés:
A piros nyíl környékére beépítem a két balos kitérőt, és kész...
Ezáltal viszont a mellékvonal is jobban elérhető, a piros "krumpli" a fővonali becsatlakozás
Ha már fúrunk, faragunk, lesz még egy módosítás, éspedig a személypályaudvar környékén, amit jó hosszúra terveztem, pont olyan hosszúra, hogy véletlenül se férjen be egy váltópár, amin a külső pályáról át lehetne térni a belsőre még a pályaudvar előtt. A jelenlegi helyzet persze lustaság eredménye, ennek kijavítása lesz a legnagyobb munka, mert két íves váltóval lehet megoldani, viszont alapos átépítést igényel.
Átmeneti, átépítendő ívek flexisínből, pedig mekkora meló volt behajtogatni a helyes ívre, a nyíl helyére kellene az íves váltókat beapplikálni...brr:)
Ugyanez más nézetből...lesz itt bontás bőven, ez a váltó is rossz helyen van...a hidak maradnak...azt hiszem:)
Azt hiszem, jelen post erősen a nem kellően körültekintő tervezésről szól, mindegy, így jártam, talán más is szembesült már hasonló helyzettel, ha viszont az átalakítások kivitelezése megfelelően sikerül, az viszont egyértelmű sikerélmény lesz...
folyt. köv.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bence 2008.02.07. 13:21:13
:)