Friss topikok

  • Károly Dolgos: Tisztelt Uram! Nagyon köszönöm az elismerő szavait, véletlenül találtam rá erre az oldalra.Hát mit... (2014.01.19. 13:47) Vasúttörténeti Park - megnéztük, kipróbáltuk az új kertivasúti pályát
  • SomiTomi: De jó neked. Nekem nem sikerült utaznom vele sajnos. Épp csak egyszer láttam Gárdonyban, pedig már... (2013.11.05. 17:55) Fantasztikus "tekergés"
  • Zero-eco86: Nézegetem a képeid és tényleg fantasztikus az asztalod. Gratulálok hozzá. Minden személyvagonodba ... (2013.07.25. 02:41) Szünet?
  • Babitron: Szép! Viszont tudok pár okos trükköt a terep feldobására!Pl gondoltál-e már arra hogy miből csiná... (2013.05.27. 20:16) Terep(sz)építés 2.
  • Csé.: Nagyon szuper minden Tomi! Én is kívánok nagyon boldog Karácsonyt és eseményekben gazdag új eszten... (2012.12.20. 17:53) Karácsony ürügyén...

Fotóalbum

2009.01.04. 19:09 op tomi

Kábeldzsungel és "Köfike"

  Nagyjából tudtam, miről szeretnék írni, viszont közben olvasgatom a "kollégák" weblapjait is, és többen felhívták a figyelmet erre: http://www.martrain.hu/ind2009.htm.
Illően ledöbbentem, és nagyon remélem, hogy a modellgyűjtemény, és a - nemcsak szerintem - kizárólag szuperlatívuszokkal jellemezhető csodálatos terepasztal méltó helyre fog kerülni, Martisz Gábornak pedig így, ismeretlenül, tisztelőjeként minden jót kívánok, keszthelyi munkálkodásához pedig további sikereket:)

   Tehát akkor most következzen az elektromossághoz nem is kicsit, viszont nagyon laikus optikus kábeldzsungele: ősz végén gondoltam egy nagyot, és merészet, és nekiláttam az analóg váltóállító kapcsolópult megépítésének. Az első körben persze a netet böngésztem, aztán nekiálltam volna kérdezősködni, csak nemigen tudtam, kihez forduljak, mert analóg pultnál a modellezők zöme modellgyári kapcsolópult-elemeket használ, ami rendben is van, csak ezeket 36 db váltóra, és 8 db kocsiszétkapcsolóra adaptálva horrorisztikus alkatrészköltség jön ki, ráadásul nem megoldott a vágányutak  ábrázolása. Mivel az "én kis" asztalom méreteinél fogva áttekinthetetlen, ezért a vágányutak valamilyen szintű visszajelzésére feltétlenül szükségem volt, úgyhogy a gyári kapcsolópult-elemekről való lemondás nem volt igazán nehéz:)
   Ötlet híján nézegettem korábbi sematikus, teljesen "Wintrackmentes" pályatervemet, és beugrott, hogy mintha már láttam volna, éspedig valamelyik modellkiállításon olyan állítópultot, ahol gyakorlatilag a pályaterv volt felrajzolva, és ebbe az ábrába voltak a kapcsolók mintegy "beültetve"... nna, és aztán ez is lett a megoldás. Beszereztem néhány nyomógombot, kapcsolót, miegymást, és elszáguldoztam Nagy Laci dekoros-reklámos-grafikus-webmester barátomhoz, és válogattunk néhány remek, neki hulladék, nekem kincs plexilapot, és rögtön azt hittem, hogy már haladok, pedig még sehol sem tartottam:) Méretre vágás után papírsablon segítségével lakkfilccel átrajzoltam a pályát a plexire, vágattam 10 mm-es bútorlapot a pult dobozának... nagyjából eddig tartott az a rész, amit előre tudtam tervezni, aztán már muszáj volt az elektromos résszel foglalkozni... jajistenem:)
   Először úgy gondolta, hogy egy kétállású on-on kapcsoló együtt fogja kezelni a váltóállítást, és az izzólámpás visszajelzést, lévén, hogy a Roco állítóművek eleve végálláskapcsoltak, de erről többen is lebeszéltek, mondván, hogy a végálláskapcsoló hibája esetén dobhatom a kukába a nem kifejezetten filléres állítóművet, úgyhogy beterveztem a pillanat-nyomókapcsolókat is. Ezáltal jött ki a végleges változat, miszerint minden váltó kap egy kétállásó on-on kapcsolót, egy pillanat-nyomógombot, és két lámpácskát a visszajelzéshez, így persze alaposan túl vagyunk biztosítva, viszont vonatozás közben nincs karambol, és még az állítóművek se mehetnek tönkre. Igaz, hogy így a lámpácskák csak mintegy "szimulálják" az átállítást, a gyakorlati váltóátállítást  pedig a pillanatgomb végzi, de jobb ötletem sem nekem, sem másnak nem volt, a célnak pedig megfelel:)
   "Conrados" kapcsolók, nyomógombok, lámpácskák, kábelek, mini banáncsatlakozók  beszerzése következett, majd forrasztás... nem volt egyszerű, eleinte ritkán maradtak ott a drótok, ahová forrasztottam, de egy filléres folyasztószer beszerzésével a dolog megoldódott. A pályát elektromos ellátás szempontjából három részre osztottam, és haladgatok, nem túl gyorsan, de ígéretes, ami készül, vagy harminc méter kábelt már elfogyasztottam, és minden egyes elkészült állítási pontot kipróbáltam, vagy én, vagy a gyerekek, eddig minden működik. A pultból banáncsatlakozókon keresztül háromeres Roco kábelek segítségével jut el a "delej" minden egyes váltó, ill. kocsilekapcsolóhoz, hogy könnyebb legyen az esetleges hibaelhárítás... legalábbis ez az elmélet, és most jól meg is mutatom, hol tartok eddig:)

Szerintem tűrhetően néz ki, az izzók majd zölden fognak világítani...

Ugyanez alulról...

Alulról, és a másik oldalról...

   Nyáron vettem meg "Köfikét", nem egy magyar témájú darab, de nem tudtam ellenállni, olyan helyeske volt, igazi kis ékszer, Modellkites "sonderangebot" volt, ki az a hülye, akinek ne ért volna meg tizenhatezer forintot:) Méretei miatt elvileg hangosíthatatlan, Csíkos Mester mégis begyömöszölt valami lármát a kb. két kockacukornyi méretű vezetőfülkébe, a drótok sajna elég feltűnően látszanak, talán a vezetőfülke üvegét belülről sötétítve lehetne a látványon javítani, jelenleg így fest "Köfike", nekem speciel tetszik:

Ugye, milyen kis helyeske:)

A kidolgozása nagyon szép, állítólag fémmodell lenne, a kábelek viszont láthatóan jelen vannak...

Szóval, itt már nagyon látszanak azok a fránya kábelek...

Video:

"Méretes" képek:  http://indafoto.hu/optomi/terepasztalom/page/4

folyt. köv...

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://optomi.blog.hu/api/trackback/id/tr77857529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GeryM41 2010.03.19. 15:11:17

Szia!
Tudnál egy linket küldeni, a pillanatkapcsolóról amit alkalmaztál, mert én a Conradon nem nagyon találtam.
Előre is köszönöm!
süti beállítások módosítása